Keramická reliéfní stěna Praha

Keramická reliéfní stěna Praha

Základní údaje

Autoři Lubomír Šilar
Doba vzniku 1985
Lokalita Můstek B (podchod Jungmannovo nám.)

Úkolu vyzdobit podchod se zhostil keramik Lubomír Šilar (1932). Stěnu podchodu vyložil čtvercovými reliéfními kachli na dané téma hlavního města a přidal motiv podzemní dopravy v Praze. Děj pojal jako jakousi procházku, na níž divák pozoruje pamětihodnosti a potkává literáty, sochy a krásné ženy. Vytyčil pomyslnou trasu od Národního muzea k Národnímu divadlu přes Karlův most a přidal znaky pražských měst. Představil Prahu jako město básníků a milenců. Hlavním inspiračním zdrojem mu přitom byly pravěké jeskyní malby zvířat, které obdivoval. Tyto malby se snažil převádět do plastické podoby v podobě figurek býků a dalších zvířat z režné keramiky v odstínech okrové barvy s černými barvivy. Šilar zde využil podzemního prostoru k navození jeskynní nálady v níž má cestující vnímat „plasticky vyvedenou pravěkou malbu s městskými motivy“.

Sochař Lubomír Šilar (1932 Horní Čermná, okr. Ústí nad Orlicí) je žákem Otto Eckerta z ateliéru keramiky a porcelánu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Jeho vyvoleným materiálem se stala šamotová hlína se zatíratelnými kysličníky kovu, z níž vytvářel figurální plastiku. Režnou keramiku bez použití glazur používal k výrobě obkladových stěn a prací pro architekturu. Oblíbil si zejména ženské figury v nichž akcentoval gotickou vertikalitu a koně, u kterých studoval jejich pohyb, ten následně výtvarně zjednodušoval. Během své kariéry získal několik mezinárodních ocenění a jeho další keramická stěna na téma husitství se nachází ve stanici metra Jiřího z Poděbrad.
Tento podchod byl vybudován v souvislosti s výstavbou trasy I. B. a stanice Můstek B, jež byly uvedeny do provozu 2. 11. 1985. Architektonické řešení stanice a vestibulů vypracoval ing. arch. Jarmil Srpa.